martijnenelise.reismee.nl

Rendier safari

Dinsdagavond

Wintersport en spaghetti Bolognese gaan perfect samen dus kokkerellen we lekker in het huisje en genieten van een Italiaans maaltje.

Vanavond is er kans op noorderlicht maar het sneeuwt al de hele dag en het lijkt niet te stoppen. Toch hijsen we ons om 2300 uur in 3 lagen textiel en gaan de donkere nacht in. Gewapend met een zaklamp en een zakflesje jagermeister klunen we door de dikke sneeuw tussen de bomen door. Onze blik steevast op het noorden gericht. Na een tijdje geven we het op en is het tijd voor hete thee uit de thermosfles terwijl de mannen lurken aan hun flacon.

Geen noorderlicht maar wel dikke pret! Pas om 1 uur rollen we ons bed in.

Martijn schrijft het verslag van morgen!

Woensdag

Nadat ik (Martijn) bij de park beheerder verse home made bolletjes heb gescoord wordt het tijd om te gaan sleeën met rendieren!

De temperatuur vandaag is al behoorlijk vriendelijk, het sneeuwen is opgeschort en de wind is ook bijna nihil dus de kledingkeuze wordt koutechnisch gezien een makkie. Om kwart voor tien lopen we richting de sleetjes waar de rendieren al voor zijn gespannen. Eén persoon per slee. Eén touw om te sturen. Peace of rendiercake!

Oh ja, én de geweien mis houden, ook niet geheel onbelangrijk. De tocht gaat lekker relaxed door wederom het prachtige lapse winterwonderlandschap. Het is wit, wit en nog veel meer wit, maar het verveelt gewoon niet! Alles is even prachtig en de rendieren en sleetjes maken zo weinig geluid dat je echt goed kan genieten. We stoppen eerst bij een paddock om jonkies te voeren. Daarna nog een korte paparazzi stop voor foto's en bijna op het eind de ondertussen voor ons overbekende kampvuurworstjesbradensuperkoffiemetietslekkers break. Deze keer was het in een Kota. Een soort tiiiippiiii maar dan van hout. Groot vuur in het midden, gelukkig een gat boven in het dak en roken maar. Ook deze tocht waren onze gidsen super aardig en legden van alles uit over rendieren, rijbewijzen en allerlei aanverwante zaken. Tot slot kregen we allemaal een stukje rendiergewei aan een koordje voor om je nek mee. Al met al weer een super geslaagde tocht!!

Vanavond gaan we naar Salatunturi om ons culinair te laten verwennen bij Kiela. We zijn benieuwd!

Lonnie

Prachtig verhaal. Het moet toch adembenemend zijn.......Blij dat jullie de culinaire kant van Lapland ook hoog houden!!Enjoy your meal!!
Liefs Lonnie xxx

Moesi Willy,

Weer een machtig mooi verhaal, Zo fijn om mee te genieten verlang zelfs naar het witte winterkleed. Hier al twee dagen regen. Lieverds fijne avond en eet smakelijk.

Jeroen

Goed verhaal..lijkt me prachtig daar !
Veel plezier

Anita

Haha, als t eten maar goed is! Maar klinkt allemaal super! Geniet ervan