Zonde van die regenjas

Onze favoriete winkel in Apeldoorn is de Wandelfabriek aan de Asselsestraat. Een week voor onze vakantie stap ik naar binnen. Chris en Kim zijn er niet, maar ik word toch leuk geholpen door Bob de broer van Kim. ‘Ik ga op reis naar Wales en ik neem mee’ vraag ik?….. Precies een regenjas. De jas moet de hele dag waterdicht blijven en er ook nog eens leuk uitzien. Dat valt nog niet mee. Na veel gepas koop ik een veel te dure regenjas in mijn favoriete kleur blauw. Het was niet eens de duurste, want de regenjas van Fjällräven kost maar liefst 300 euro. Dat gaat nergens over.

Enfin ik kan niet wachten om mijn nieuwe jas te dragen, maar tot mijn grote verbazing en ja zelfs een beetje teleurstelling, valt er al dagen geen druppel regen alleen ‘s nachts. Vandaag moet het toch gaan lukken. De weer appjes geven allemaal regen aan dus rugzak met regenkleding gaat mee op pad. We gaan een wandeling maken in de achtertuin van Graeme onze gastheer. Oftewel we trekken Beddgelert Forest in. Wat hoger op de berg ligt een klein meertje, een Lynn in het Welsh. Het is maar een klein klimmetje. Bij het meer is veel hout gekapt en we lopen over gravelwegen. De brede paden zijn niet erg aantrekkelijk dus we duiken al snel een smal bospaadje in.

Overal om ons heen hoor je gedruppel. Smalle stroompjes water kabbelen langs de route. De grond is volledig begroeid met varens en mos en er staan vooral veel grote naaldbomen. De wolken rollen als lange dikke witte rupsen van de bergen. We zouden vandaag een simpele wandeling doen, maar ik had voor de zekerheid toch maar even mijn wandelstok mee genomen. Blij toe, want vlak voor onze cabin vinden we een pad dat bijna volledig omsloten wordt door groene planten en struiken, bomen en prikkende wilde rozen. Het slingert steil omhoog en is zo smal dat we er nauwelijks door kunnen. Ik ben blij dat ik me een beetje kan afzetten aan de stok, want de stappen die ik moet maken zijn behoorlijk groot. Af en toe maak ik wat ruimte door de stok als een kapmes voor me uit te zwaaien. Nu zijn we helemaal opgenomen door de natuur. Onze broeken en schoenen (ja die wel) zijn drijfnat van de vochtige planten als we na twee uur weer terugkeren bij ons huisje. Het is lunchtijd voor biologische erwtensoep van de Appie en een lekker afbakbroodje met ham en kaas. Als we zitten te eten kijken we naar buiten en ja hoor….het regent. Martijn vindt dat ik nu het erf op moet lopen met mijn nieuwe jas, maar ik ga voor een herkansing morgen ofzo.