martijnenelise.reismee.nl

Brantwood house, John Ruskin

Door al het wandelen met 1 stok en dus toch een verkeerde houding, is het me gisteren ongelooflijk in de rug geschoten. Ik kan mijn nek nauwelijks bewegen.

Maar van stilzitten is nog nooit iemand beter geworden dus heel voorzichtig gaan we vandaag toch maar op pad.

Vanuit het huisje lopen we langs het meer door de weilanden al laverend tussen de koeienflatsen naar Brantwood house waar John Ruskin heeft gewoond. Eerst genieten we van onze welverdiende koffie en thee met een typisch engelse treat. Het uitzicht vanaf het terras op Coniston Lake en de bergen is wonderschoon. Kleine roodborstjes vliegen vanaf de bloeiende Latherus naar de rand van onze tafel ‘begging for scone’.

Daarna bezoeken we het landhuis van deze intrigerende man die leefde van 1819 tot 1900.

Eén van zijn beroemdste quotes: ‘There is no wealth but life’.

Het is bijzonder om in de eetkamer te staan en je voor te stellen dat Charles Darwin hier bij het raam zijn glas heeft geheven naar John Ruskin. Door het kijken naar een korte film over het leven van Ruskin krijgen we geschiedenisles, wat ook wel nodig blijkt, want wat weten we weinig over deze kunstcriticus, sociaalcriticus, schrijver, dichter en aquarellist.

‘The greatest thing a human soul ever does in this world is to see something, and will tell what it saw in a plain way.

Hundreds of people can talk for one who can think, but thousands can think for one who can see.

To see clearly is poetry, prophecy and religion, all in one.

John Ruskin

Het is een mooie afsluiting van onze week in het Lake District.

Zaterdag rijden we naar Colchester, een rit van zo’n 6 uur in de auto. Deze oudst geregistreerde stad van Engeland heeft een goede sfeer. We slenteren door het centrum en het kasteelpark en pakken een terrasje. We verwennen onszelf met heerlijk mexicaans eten en dan zit het er echt op. Zondag varen we weer naar huis. Bedankt voor het meereizen allemaal!

We kijken terug op een superfijne vakantie.

Willy

Wij kijken terug op jullie prachtige verhalen, zal het missen, bedankt er voor ik heb er van genoten. Fijn dat ik jullie weer kan begroeten en knuffelen.lieve Liefs van moesie.

Cees

Het was leuk jullie belevenissen te volgen, bedankt. Goeie reis EN behouden vaart.

Liekie

Alsof we erbij waren?.... jammer dat we jullie verhalen vanaf nu weer moeten missen?.... maar live verhalen vertellen is nog veel leuker?. Tot snel!?

Martijn en Elise

Bedankt voor jullie lieve reacties!

Diana

Bedankt voor de mooie verhalen! Het voelde alsof ik een beetje mee ben geweest. Nu lekker samen nagenieten van al het moois dat jullie hebben gezien. ?