martijnenelise.reismee.nl

Königsee…. Een dag met een diamanten randje

Halfzeven gaat de wekker, jammer ik sliep juist zo lekker.

Precies een uur later stappen we in de auto, met een bedenkelijke blik naar boven. De bewolking heeft nog nooit zo laag gehangen. Als dat maar goed gaat. Binnen 10 minuten staan we al op de parkeerplaats van Schönau am Königsee. Ondanks het vroege tijdstip staan er al best wat auto’s. Als we bij de kassa aankomen zien we dat de eerste boot van 08.00 uur bijna gevuld is. Gelukkig kunnen we als een van de laatste passagiers nog opstappen.

De mooie teakhouten boot wordt elektrisch aangedreven en glijdt bijna geluidloos over het water. Heel langzaam brandt de zon de wolken weg en zien we de schoonheid van het meer. Of het komt door de betoverende omgeving of het vroege tijdstip, maar iedereen is stil en geniet van deze mystieke tocht. Flarden wolken hangen boven het meer en steken af tegen de grijze grillige bergen die het meer omsluiten.

Bij de echowand haalt de kapitein zijn trompet tevoorschijn en begint te spelen. Onmiddellijk wordt zijn melodie beantwoord. Of zit daar gewoon de hele dag een mannetje bovenop de berg verstopt en terug te spelen? Het is wel prachtig in deze setting.

We varen helemaal door tot aan Saletalm, waar we uitstappen en de bijzondere natuur indrinken. Om ons heen die prachtige heldergroene almen die overgaan in grandioze granieten bergen met grillige punten. De almen, bedekt met bloemen, grazende koeien en doorkruist door stroompjes water en koeienflatsen. Overal her en der grote grijze keien bedekt met mos en dan zo’n eenzaam pad dat alsmaar doorloopt tot het eind der tijden.

Het is nog een tikje fris, maar de zon schijnt al volop en kleurt het water van het meer blauwgroen. We zetten er de pas in en kijken elkaar lachend aan. Dit is toch gewoon fantastisch! Omdat we de eerste groep zijn op de alm en de meest fanatieke wandelaars met enorme telelenzen al pijlsnel vertrokken zijn, hebben we de natuur bijna voor onszelf.

Het is een klein stuk lopen tot aan de Obersee. Elke stap is genieten. Het meer is aan de randen licht turquoise van kleur en wordt steeds donkerder groen naar het midden toe. De bomen rondom het meer zijn begroeid met mos en overal bloeien prachtige bloemen en fladderen verschillende soorten vlinders. Een eenzame eend komt ons begroeten. De wandeling gaat langs het meer en voert op een gegeven moment steeds hoger langs de steile bergwand. Het pad is overal breed genoeg om te kunnen passeren, maar nergens heel breed. Langs een roestvrijstalen koord hijs ik me omhoog. Soms zijn korte pootjes wel een nadeel. Vooral hier waar de treden uitgehouwen in de berg soms onmogelijk groot zijn. Gelukkig heb ik geen last van hoogtevrees en voor we het weten zijn we aan de andere kant van het meer bij de Fischunkelalm.

Het doorkruisen van de alm met de imposante bergen rondom ons is weer een ultieme belevenis. Je blijft je vergapen aan de schoonheid van de natuur. We schieten heel veel foto’s onderweg en sommige staan hier op de site!

De zon brandt al hevig op onze bolletjes. We zijn zo blij dat we vroeg vertrokken zijn. Nu is het nog wel uit te houden, maar vanmiddag zal het best pittig zijn.

Ons einddoel is de Röthbachfall. Deze waterval ligt in de schaduw en we zien hem al in de verte. We proberen er zo dicht mogelijk bij te komen. Al klimmend over grote boomstammen, balancerend op de keien in het water doorkruisen we de stroom. Ik gok erop dat mijn schoenen waterdicht zijn, want gewoon doorlopen is toch wat handiger dan al dat geglibber op uitstekende stenen. Gelukkig laten mijn wandelschoenen me niet in de steek. De begroeiing onderaan de waterval is vrij dicht en het pad loopt steil omhoog. Ik vind het welletjes en laat Martijn nog een paar meter verder door ploeteren.

Als we dan uiteindelijk na een wandeling van 1,5 uur onze waterfles opendraaien voor een heerlijk frisse slok deins ik terug van de zure geur die eraf komt. Martijn heeft de fles van onze reisdag gepakt met het water van vorige week met komkommer en sinaasappelschil smaak. Die is natuurlijk niet meer te drinken. 0-1 voor Martijn.

Tot onze grote vreugde is de Alm Hutte op de Fischunkelalm die we vanmorgen gepasseerd zijn op de terugweg ineens omgetoverd tot een oase. Superblij zitten we allebei aan een grote pint met verse (rauwe) melk zo uit de melkbus geschept en een heerlijk zuurdesembroodje met spek en augurk. Gepaard met uitzicht op de wonderschone natuur. Het is al wel rete-druk aan het worden. Vanaf dit punt komen drommen mensen onze kant op. Wat een geweldige tip van al die reizigers die op internet hun ervaringen hebben gedeeld. ‘Ga vroeg op pad en doe gelijk de Saletalm aan’ was steeds het advies. Vanaf hier wandelen we weer rustig tegen de stroom in terug naar de boot. Op naar de volgende stop.

Bij deSint-Bartholomeüskerk (https://nl.wikipedia.org/wiki/Sint-Bartholomeüskerk_(Berchtesgaden) stappen we uit. Hier kun je een rondje van een half uur maken, maar we zijn eigenlijk helemaal op. We strijken neer op een bankje en genieten daar even onder een grote boom van het frisse windje en het uitzicht op de Königsee. Dan is het weer tijd om de boot terug te pakken.

We krijgen namelijk een beetje trek, want 1 boterham met spek delen met z’n tweeën was wat karig. We gaan van boord en pakken de auto. We rijden steeds hoger de bergen in naar een gasthof met een terras met jaja wederom fantastisch uitzicht. Jammer maar helaas is de keuken nog niet open. Dan maar een bakje net niet cappuccino. De plek maakt een hoop goed. Martijn slingert daarna de auto via onmogelijk smalle en steile weggetjes weer terug naar Berchtesgaden.

Midden in het dorp is een schattig pleintje waar we heerlijk in de schaduw kunnen zitten met een glas ijsthee met verse nectarineschijfjes. Wederom geen eten, maar we hebben besloten tot halfzes te wachten als het Indiaas georiënteerde eettentje Kurz a Curry open is. Om de tijd te doden kopen we allebei een paar wandelschoenen en bedingen 65 euro korting.

Dan eindelijk mogen we eten. En het was het wachten wel waard. Een verrukkelijk knapperige Indiase salade met kikkererwten en heerlijke groenten. Een Kurma met tomaat, kokos en groenten en een ontzettend malse lam bhuna. Deze dag kon eigenlijk niet beter eindigen. Nou ja die hete douche zo dadelijk. Die maakt het helemaal af!

Joke pluim

Leuk om jullie verslag te lezen! Fijne dagen . Groeten van jullie buurtjes.

Anita

Dat was de moeite waard om zo vroeg je bed voor uit te moeten.
Genieten zo vroeg in de ochtend. Ook dat is vakantie.

Will

Prachtig verhaal,jij beschrijft het zo beeldend dat ik zelfs dde bloemen ruik.je doet mij er een reuze plezier mee. Wordt er blij van.lieve.groet moesie.

Wanda

Prachtig. ?
(Ik sluit me helemaal aan bij Mams)

Elise

Lief jullie berichtjes dames!

Hadassa

Mooi geschreven ik waan me er zelf ook even als ik het lees. Voorlopig zie ik alleen maar muren ;).

Elise

@Hadassa muren én lieve kleine mensjes! ;)

Liekie

Zat ik vandaag gewoon toch weer je uberheriche mueslirepen met honing op te peuzelen daar ergens in een hoekje van die comfi-rugzak???

Elise

@Liekie jij mag dat. :-D Vandaag krijg je minitomaatjes en paprikaatjes. Ik laat het ritsje iets open voor wat uitzicht.

Lonnie

Sus en swagert, jullie zijn een echte "Peter und Heidi" ! ... Mooi!

Liefs xx