martijnenelise.reismee.nl

Fjorden en ander mooi spul

Vandaag weer een behoorlijke route voor de boeg! We hadden dit maal keus uit maar liefst 3 opties qua route en hebben gekozen voor optie 3. In deze route varen we door de Geirangerfjord. De ferry vertrekt om 11.00 uur en de eerstvolgende om 12.30 uur. We hebben een uur om 60 km af te leggen. Dat lijkt een makkie, maar in Noorwegen is dat nog niet zo eenvoudig. We besluiten om te proberen de ferry te halen, maar zonder overdreven hard te rijden.

De route is fantastisch, maar het wordt misschien wel vervelend om steeds te horen hoe prachtig alles is. Er zijn wel wat wegopbrekingen en hele rare lange onverlichte tunnels die je echt de creeps bezorgen. We geven het al op en gaan er vanuit dat de ferry weg is. Maar als we aan komen rijden worden we door zo'n fluorescerend pakkie gemaand om door te rijden naar de boot. We zijn echt de allerallerallerlaatste auto die nog mag boarden. Martijn moet via de achterbank uitstappen zo klem zitten we tussen de andere auto's. Toch lekker dat we aan boord zijn.

We gaan boven op het dek staan, waar het uitzicht het beste is. Iedereen is helemaal lyrisch over dit fjord, maar ik vind het zeker niet het mooiste deel van Noorwegen. Het is wel imposant die steile wanden waar elk boerderijtje een speldenknopje lijkt. Na Geiranger klimmen we hoger en hoger tot we kunnen kiezen voor een omweg over een onverharde weg. Dit was echt een geweldige keus.

Het weer klaart steeds meer op en het rotsachtige landschap is fantastisch. We maken een trollentorentje voor Annelies en Harold en nemen lekker de tijd.

Aan het eind van deze bergweg staan we vol verbazing te kijken naar skiers die de berg af komen glijden. Terwijl bij jullie de reuzel door de bilnaad loopt van de hitte staan ze hier met een muts op in de sneeuw.

Het hotel in Loen is best goed. Als we de eerste kamer weigeren omdat er in gerookt is, krijgen we een andere veel mooiere kamer met uitzicht op de fjord. Leuk met gzellig bankje en al. Ook het eten is hier stukken beter....wat onze humeurs natuurlijk ten goede komt.