martijnenelise.reismee.nl

San Cristobal

Vandaag staat in het teken van de excursie naar twee indianendorpen! Met een minivan rijden we met nog twee amerikaanse stellen en onze gids wat verder de bergen in! De ochtend begint erg koud. Onze adem maakt wolkjes in de lucht. Maar dan breekt de zon door en alles ziet er weer stralend uit.  In het eerste dorp bezoeken we het huis van een spiritueel leider die verantwoordelijk is voor een van de heiligen. Er liggen naaldentakken op de grond en er wordt een soort wierook gebrand! Ook branden er kaarsen en is het plafond versierd met bladeren. Tijdens ons bezoek verdwijnt de vrouw van de geestelijke naar een ruimte met een altaar. We horen haar bidden. Ceze onze gids vertelt over de rituelen die ze uit moeten voeren. Dan vertrekken we naar de markt. Een bonte verzameling van kleuren, geuren en mensen. De klederdracht in elke indianengemeenschap is verschillend. De vrouwen zijn verplicht deze te dragen.  In de kerk zien we een zee van kaarsen branden, zowel bij de heiligen op tafels als op de vloer. Ook hier liggen weer dennennaalden op de vloer. De mensen zitten in groepjes bij elkaar en er worden kippen geofferd waarbij geen bloed vloeit!  Het is een wonderlijk tafereel. In het andere dorp mogen we een kijkje nemen in het huis van een familie waar we de vrouwen aan een weefgetouw zien werken. Binnen zit een vrouw op de grond maistortillas te bakken op een houtvuurtje speciaal voor ons. Heerlijk en bijzonder ook. De kippen lopen het huis in en uit en het is er primitief maar heel netjes.  Martijn en ik kopen twee prachtige geborduurde kleurrijke doeken. Met bloemen en paradijsvogels.  Dit is een ervaring om nooit meer te vergeten!

Liekie

Gaaf he?
Superleuk om te lezen. . . . . . . . .

X x x x x x x x x x x x

Elise

Thx Liekie, zo lief jouw reacties steeds! En bedankt voor het toesturen van zon want het weer lijkt beter te worden! Luf u!

wilencees

Wat apart om "echte"indianen te ontmoeten met hun rituelen.Doet me denken aan ouwe jongens boeken met spannende verhalen,jullie zien nu het in het echies.lijkt me mooi.
liefs wilencees