martijnenelise.reismee.nl

Palù en Campiglio

Woensdag staat een rondwandeling bij het stuwmeer van Palù op het programma.
De gids Giorgio is in een goeie bui. Als Martijn vraag waarom, antwoordt hij: "ik heb gisteren een kaarsje gebrand met de wens dat er geen Italianen meegaan vandaag en dat is uitgekomen"!
Dus Giorgio, vier Belgen en wijzelf vertrekken rond 10 uur richting Palù.

Aan het eind van een weggetje parkeert Giorgio de bus en te voet maken we de klim omhoog naar de stuwdam. Die ligt op 1800 meter.

Boven, na een uitgebreide uitleg van Giorgio over de stuw is het al tijd voor de lunch.
Bij de picknick bankjes betrekt het weer even, maar het lunchpakket van het hotel smaakt er niet minder om.

'Ik moet een pipi doen', zegt een van de twee Belgische dames. 'Allez ik ook' zegt d'n andere! 'Amai dan gaan ik ook mee', roept Elise.
Gedrieen gehurkt elk achter een andere struik klateren ze een eind weg met uitzicht op het meer.
Zo dat lucht op.

Dan begint een flinke klim over smalle bergpaadjes langs diepe ravijnen afgewisseld door lieflijke bloemenweides. Steeds met zicht op het azuurblauwe meer. Aan de overkant storten de watervallen naar beneden. Af en toe steken we watervalletjes over en al klauterend en klimmend lopen we dieper de vallei in.
Al met al zijn we 7 uur op de been. We hebben wel weer een viergangen diner verdiend.

Donderdag besluiten we toch ook maar mee te gaan met de geplande excursie naar Madonna di Campiglio en de Nardis watervallen. Met open monden vergapen we ons aan de ruige bergtoppen waar de Dolomieten zo bekend om zijn. Het is 's werelds mooiste berglandschap claimt het bordje van Unesco, het zou kunnen want mooi is het. ;)

De Nardis watervallen, en nog talloze andere met namen die we niet onthouden liggen allemaal in de meest wilde vallei van Trentino met de logische naam Val Genova.

In deze inderdaad prachtig ruige vallei maken we een Jungelachtige wandeling langs de wilde stroom die door heel de Val heen stroomt
Het laatste stuk is helaas afgesloten en via een brug komen we op de weg. Deze is, komen we al lopend achter, pittig steil. Later zien we een bordje waar 18% op staat, dat verklaart veel. Gilb?rt vindt dit wel wat voor een mountainbike. Martijn ook... Of toch niet?

's Avonds is er een 7-gangen gala diner. Een mooie afsluiter van alweer een superleuke dag.