martijnenelise.reismee.nl

Passo del Tonale

Als jullie er nog zin in hebben dan volgt hier het verslag van onze laatste dag in Italie.

De dag waarop we een beetje cultuur zouden snuiven. Ik hoop dat pizza eten daaronder valt want anders val ik door de mand. We nemen de gondelbaan uit 2004 en dat is te merken ook. Wat een gammel dingetje. Hij brengt ons wel keurig halverwege de berg op zo’n 2580 meter. Als we uitstappen zijn we al ruim boven de boomgrens. We voelen ons nietig vooral nu het zicht rondom kraakhelder is. De lucht is strakblauw met hier en daar een enkel pluisje wit. Een klein turquoise-blauw gletsjermeer vormt een leuke afleiding voor de honden. Het lijkt mij vrij koud, maar de dieren hebben er maling aan en springen het water in alsof het de middellandse zee is. Dan klauteren we naar het stukje cultuur zo hoog boven op de berg. Een diepe grot met daarin een expositie ter nagedachtenis aan de witte oorlog. Ik stap 1 meter de berg in en krijg gelijk claustrofobie. Veel plezier Martijn. Doe jij straks even verslag aan Johan?

Martijn: “Ik was blij dat er een Duitse vertaling was. De soldaten hebben het duidelijk slecht gehad. De meesten gingen niet dood aan de gevolgen van de oorlog maar aan de barre omstandigheden. Het was een donkere tunnel met geluidseffecten en er werden wat oorlogszaken tentoongesteld.”

Oké, jammer dat ik dat allemaal moest missen.

De volgende gondel brengt ons tot boven de 3000 meter en daar wacht ons zo’n fantastisch mooi panorama over de gletsjers dat we er stil van zijn. Ik ben ook gelijk over mijn teleurstelling heen dat ik de tentoonstelling moest missen ;-)

Op het tussenstation doen we nog een wandeling om een gletsjermeer. Dit voelt als echt bergwandelen. We klauteren over rotsen en stenen en vergapen ons aan de uitgestrektheid en woeste leegheid van het landschap. De zon brand fel en de lucht is ijl. Wat gaaf om hier te zijn.

Na dit heerlijke avontuur trakteren we ons op de terugweg bij een leuk restaurantje op een pizza. Zalig met een krokant korstje en salamina. Even Italie proeven op onze laatste dag hier.

Morgen vertrekken we naar Oostenrijk.

Reacties

Reacties

cees

prachtige foto`s ,wat een mooie natuur dat is echt genieten wat jullie doen.
Goeije reis naar oostenrijk en veel plezier.

Liekie

Ciao ciao Italia :(

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!