martijnenelise.reismee.nl

Sneeuwpop op de Silvretta Hochalpenstrasse

Het slechte weer blijft nog een tijdje aanhouden. Er wordt zelfs gerept over eventuele sneeuwval woensdag op donderdag nacht vanaf zo’n 1800 meter!

In elk geval deze ochtend geen énkele reden om weer zo vroeg er uit te hoeven. Tenzij je lekkere bruine broodjes bij het ontbijt mee laat tellen natuurlijk…

De gordijnen open doen is ’s ochtends altijd leuk, want je heb hier een machtig bergzicht, maar nu zijn we toch ook benieuwd of er sneeuw te bekennen valt. En ja hoor Elise roept dat er net een randje wit zichtbaar is bovenin. We gaan gelijk de webcam van Nova Stoba erbij zoeken (het bergstation van de bergbahn voor onze deur) en daar is het helemaal weiss!!

Maar goed, beneden in het dal is het regen, regen en regen. Dus rustig aan ontbijten, lekker relaxen daarna met een bakkie thee op de kamer en al lezend en app’end wachten tot het hier ook wat opklaart. Ik bedoel, best leuk ‘outdoor’ kleding, maar een mens hoeft het niet persé te overdrijven op zijn of haar vakantie.

Als de regen hier eindelijk tot een bijna nihil druilertje is gereduceerd stappen we de gondel in richting de top. Op naar de sneeuw ;-) Boven is het lekker koud, jammer genoeg ook wel ontzettend mistig maar wat grappig, al die sneeuw! Er ligt wel een laag van zo’n 15 centimeter.

De nóg jongere mensen hier boven doen nog een klein sneeuwbalgevechtje, maar die waren ook zo slim handschoenen mee te nemen en aan te trekken.

Wij settelen ons in de stube van het restaurant en bestellen allerlei lekkers om onze wintersportdag te vieren. We pakken zo in één vakantie toch mooi alle weertypen mee!!

Ik vraag nog aan de ober of dit nou speciaal is, zo sneeuw op 14 juli en hij antwoordt ‘das passiert oft’ Vrij vertaald, dat gebeurt wel vaker dus. Later als we wat aan het appen zijn met wat vriendjes in Nederland en we hebben het over de sneeuw roept Liekie ‘nou dat werd zelfs nog op het nieuws vermeld, zoveel sneeuw middenin de zomer!’. Wie nu gelijk heeft?

We vinden het geen weer om hier ergens nog naar toe te lopen laat staan naar beneden. Dus we springen mooi de gondel weer in. Beneden besluiten we nog even op pad te gaan naar wat grappige winkeltjes die we eerder langs de weg hebben gezien en daarna begint als we terug bij het hotel zijn zowaar de zon nog even te schijnen! Een mooie afsluiter op ons terras met een boekje en een kopje thee.

Oké, we zijn in het gebied Montafon en deze heeft ook een ‘maut’ Hochalpenstrasse. Maar die maut zit mooi inbegrepen in onze all-in card, lucky us. Goed, vrijdag rijden we dus die 34 haarspeldbochten omhoog naar de Bielerhöhe. Op het hoogste punt van deze Strasse liggen een stuwmeer Silvretta staussee, twee restaurants waarvan 1 een Berggasthof Piz Buin is, een baustelle en een hoop sneeuw. Oh en als je door zou rijden weer naar unten aan de andere kant kom je in het Patznauntal uit waar onder andere Ischl en zo ligt.

Het weer zit in het begin nog niet helemaal mee, koud en nat, maar ook in Oostenrijk bestaat het gezegde ‘Er bestaat geen slecht weer, alleen slechte… (kleding of vul hier je ding maar in). Bovenin zit alles nog potdicht, maar de Weatherpro en Bergfex vinden toch echt dat elk moment de wereld weer een beetje open kan gaan. Ik bestel maar een bak koffie bij het panorama restaurant aan de StauSee en we wachten op verbetering. En verrek, het gebeurt nog ook! Ineens zon en de mist weg en we zien schitterende bergen, allemaal wit besneeuwd (van gisteren nacht…) rondom ons heen. Gauw jassen aan en we beginnen aan die See-Runde. Dit houdt in een rondje rond het meer. Kost je wel een uurtje of twee, maar dan heb je ook wat. Wat dan? vooral veel foto's eigenlijk en weer een pakje indrukken. Het is hier fris maar fantastisch!

We hebben het wel echt net goed getimed, want op de terugweg langs het meer begint het al weer te sneeuwen en trekt heel de boel weer langzaam behoorlijk potje dicht.

Dus terug bij het panorama restaurant maar weer gelijk de auto in en op het gemakje terug via de 34 haarspeldbochten naar beneden. We pakken een kleine lunch en ’s middags terwijl Elise ligt te tukken op bed duik ik mijn fantasy boek weer in.

Willy

Weer een mooi verhaal! Zal het gaan missen, maar ook fijn dat jullie weer thuis komen. Vandaag nog lekker genieten van de bergen, jullie kunnen weer uitkijken naar de volgende vakantie in september, en ik weer naar jullie verhalen. Morgen een goede reis en welkom thuis lieve groetjes van moesi.

Lonnie

Wat een contrast toch in de wereld. Zulke mooie ongerepte natuur natuur... En de vreselijke gebeurtenissen in Frankrijk en Turkije. Bizar... Maar juliie moeten daarom ook zeker van je laatste dag van genieten. Ben je verplicht. ???????????????????????? alvast een goede terug reis gewenst. Liefs zuzz

Elise

Hi lieverds! Lief dat jullie zijn meegereisd! Iedere dag zijn er verdrietige gebeurtenissen over de hele wereld. Soms op de voorpagina's van de kranten maar soms ook niet. Daar kunnen we niets aan veranderen. Wij plukken de dag dus maar en proberen in het hier en nu te genieten. Tot snel xxx