martijnenelise.reismee.nl

Ardalstangen

Een niet al te lange route vanuit Loen naar Ardalstangen. Het is redelijk weer als we aankomen om een uur of 14.00. Volgens de receptioniste staan we niet geboekt en is het hotel vol. Oh oh! Als we in het cafe er naast genieten van een lunch op het terras regelt de receptioniste voor ons een kamer. Omdat we daar niet gelijk in kunnen en de weersvooruitzichten niet zo best zijn besluiten we deze dag gelijk maar op verkenning uit te gaan. De bergroute via Tortugra naar het Jotumheimgebergte lijkt ons wel wat. Het eerste deel gaat gelijk kaarsrecht met haarspeld- en even later volgens Martijn minder steile bochten dus haarklipjes omhoog. In de bermen bloeien wilde viooltjes en andere prachtige bloemen. Het is hier erg mooi. We blijven klimmen tot we boven de boomgrens zijn.

Bij de tolweg vraag ik of ik even gebruik mag maken van het toilet. Nee zegt de no(o)rs kijkende Noor, tevens tollenaar. Eerstvolgende toilet is 10 km verder op een weg waar je niet veel harder dan 30 rijdt. Dan maar wildplassen. Dat valt niet mee op een hoogvlakte....geen boom te bekennen...Volgens de kaart en de boekjes moet er ergens een Sognefjellhytte zijn waar je kunt genieten van een bak koffie. Helaas niet tegengekomen. Hoe dat kan geen idee. Tegen een uur of half zeven 's avonds zijn we weer in het hotel en krijgen 's avonds een heerlijke watermeloensalade met feta en olijven als voorgerecht en eend geserveerd in sinaasappelsaus als hoofdgerecht. Het toetje, vanilleijs met slagroom en warme bosbessen smaakt ook verukkellijk.