martijnenelise.reismee.nl

Flambana

In eerste instantie wilden we vandaag naar de bekende watervallen hier in de buurt wandelen, maar omdat het vandaag een stralende dag belooft te worden gaan we naar dé attractie van Noorwegen de Flambaan. Een treinrit van 60 min enkele reis dwars door het fjordenlandschap langs watervallen, valleien, steile afgronden, afgelegen boerderijen en besneeuwde bergtoppen.

Het is inderdaad een prachtige omgeving, maar de treinrit is eigenlijk geen ideale manier om de omgeving te zien. Iedereen verdringt zich om de raampjes en om de haverklap duikt de trein weer een tunnel in. 's Middags wandelen we een uur door de omgeving en zien de fjord liggen vanaf grote hoogte. Bizar om die enorme flatgebouwachtige cruiseschepen te zien aanmeren.

Iets verderop is een soort openluchtmuseum. Hoog in de bergen met uitzicht op het fjord liggen oude huizen/boerderijtjes verspreid die soms zo'n 300 jaar oud zijn. Tot de jaren zestig en zeventig werden enkele van deze huizen nog bewoond. De oude boerderijen en hooischuren en stallen zijn nog bewaard gebleven en te bezichtigen. Het is er heerlijk rustig.

We strijken neer bij een picknicktafel met ongelooflijk mooi uitzicht op het fjord. Daar duiken we weg in een goed boek met de warme zon in ons gezicht af en toe het dal inkijkend naar het groene water van het fjord. Een dag met een gouden randje.